We zijn aan het werven ! Kom bij ons en maak het verschil in onze ziekenhuizen
Neuropsychologie en logopedie
Onze rol
De dienst Neuropsychologie en Logopedie van het H.U.B verenigt de neuropsychologen, logopedisten, psychologen en neurolinguïsten van het Erasmeziekenhuis, het Jules Bordet Instituut en het Universitair Kinderziekenhuis (HUDERF). De dienst zorgt voor patiënten van alle leeftijden, van baby’s en kinderen tot volwassenen en bejaarden. De dienst stelt diagnoses bij neuropsychologische en logopedische problemen en/of organiseert revalidatie/heraanpassing bij gebreken. Onze medewerkers zijn actief in diverse medische diensten om hulp te bieden aan patiënten met stoornissen op meerdere domeinen, zoals aandacht, taal, geheugen, redeneren, perceptie, slikken, spraak en stem. De dienst is georganiseerd in drie sectoren: cognitie bij baby-kind-adolescent; cognitie bij volwassene-bejaarde; slikken-stem-spraak.
Onze specialisaties
In hospitalisatieomstandigheden bieden wij twee activiteitencategorieën aan: beoordeling of diagnose van moeilijkheden; revalidatie/heraanpassing bij logopedische en neuropsychologische gebreken die volgen op een letsel (kwetsuur, trauma), een cerebrale disfunctie of een neurologische ontwikkelingsstoornis. Onze medewerkers zijn actief in neurologie, fysische geneeskunde en readaptatie, neuropediatrie, geriatrie, pedopsychiatrie, KNO, neurochirurgie, …
In poliklinische omstandigheden verzorgen wij patiënten met hun neuropsychologische of logopedische problemen in het Geriatrische Dagziekenhuis, in het Centrum voor Ambulante Neurologische Functionele Readaptatie (C.R.F.N.A.), in het Centrum voor Neurologische Functionele Readaptatie bij Kinderen (C.R.F.N.I.) of het Centrum Leren, Groeien en Worden.
De neuropsychologen treden op bij cognitieve, gedrags- en emotionele aspecten. Zij informeren de patiënt en diens naasten over de link tussen de geëvalueerde cognitieve en gedragsdisfuncties, en over de huidige en toekomstige repercussies ervan in het dagelijkse en professionele leven. Zij houden rekening met de psycho-affectieve, sociale en omgevingscontext om het belang van beperkingen en handicaps zo goed mogelijk te begrijpen; zij stellen ook individuele therapeutische indicaties voor.
De logopedisten realiseren evaluaties en heropvoeding bij taalproblemen (taalontwikkelingsstoornissen, dyslexie, afasie), spraakproblemen (dysartrie, anartrie), stemproblemen (dysfonie), slikproblemen (dysfagie) en gezichtsstoornissen (parese, verlamming) van patiënten met cerebrale parese en/of met neurologische en neuro-ontwikkelingsstoornissen.
Onze team
Onze artsen specialisten
Onderzoek
De dienst Neuropsychologie en Logopedie van het H.U.B faciliteert de ontwikkeling van de onderzoeksactiviteit en de samenwerking met faculteitsstructuren van de ULB en van de VUB. De dienst is ook betrokken bij nationale en internationale samenwerkingen. Meerdere medewerkers voeren onderzoek op de domeinen neuropsychologie en logopedie; zij publiceren in internationaal befaamde vakbladen.
Onderwijs
Meerdere medewerkers van de dienst doceren aan de universiteit of aan de hogeschool. Elk jaar opnieuw lopen vele studenten klinische stages binnen de dienst, in het kader van hun studies Neuropsychologie of Logopedie.
Publicaties
COVCOG: Immediate and long-term cognitive improvement after cognitive versus emotion management psychoeducation programs - a randomized trial in covid patients with neuropsychological difficulties.
- Schrijvers : Willems S, Didone V, Cabello Fernandez C, Delrue G, Slama H, Fery P, Goin J, Della Libera C, COVCOG Group, Collette F
- Krant: BMC Neurology, 2023
Acoustic Analysis of Voluntary Coughs, Throat Clearings, and Induced Reflexive Coughs in a Healthy Population
- Schrijvers : Mootassim-Billah S, Schoentgen J, De Bodt M, Roper N, Digonnet A, Le Tensorer M, Van Nuffelen G, Van Gestel D
- Krant: Dysphagia, 2021
Unraveling the Cognitive-Motor Interaction in Individuals With Amnestic Mild Cognitive Impairment
- Schrijvers : Gaillardin F, Bier JC, De Breucker S, Baudry S
- Krant: J Neurol Phys Ther, 2022
Resting-state functional brain connectivity is related to subsequent procedural learning skills in school-aged children
- Schrijvers : Van Dyck D, Deconinck N, Aeby A, Baijot S, Coquelet N, Trotta N, Rovai A, Goldman S, Urbain C, Wens V, De Tiège X.
- Krant: Neuroimage, 2021